poniedziałek, 10 marca 2014

Fotografia produktowa

Kiedyś pewien fotograf, wykładowca fotografii produktowej w mojej szkole fotograficznej - opowiedział nam jak to lubi chodzić z żoną do sklepów na zakupy. I pal licho całe zakupy - nie to dla męża żony było istotne, ale katalogi produktowe dostępne w sklepach np obuwniczych. W czasie, kiedy żona buszowała między pułkami i wieszakami, fotograf oglądał zdjęcia. I nie miał najlepszego zdania na ich temat. W pewnym momencie i ja uzależniłam się od oglądania katalogów czy magazynów, a nawet gazetek z supermarketów przedstawiających różne, różniste produkty. Przeglądając zadaję sobie pytanie - jak to zostało oświetlone i skomponowane, a także czy ja sama potrafiłabym zrobić to lepiej. 

Fotografia produktowa. Zdjęcie kobiecych butów. Autor Klaudia Fąferek-Jaworska Twój fotograf

Dwa dni temu wpadł mi w rece magazyn ELLE! To był szok i odkrycie. Tego szukałam a nie mogłam znaleźć. Otóż, ELLE oferuje całą gamę zdjęć reklamowych - od samych produktów, po kompozycje produktowe, przed fotografie reklamowe z modelkami, ale również i wszelkiego rodzaju fotografie z sesji w tym sesje najznakomitszych fotografów gwiazd oraz portrety. Tam gdzie ELLE prezentowało np. makijaż na kilku zdjęciach tam ja zobaczyłam doskonałe zdjęcia portretowe na najwyższym poziomie. Polecam gorąco przeglądanie gazetek, katalogów czy magazynów mody - to kopalnia wiedzy i inspiracji.

Fotografia produktowa zalicza się do fotografii reklamowej, jednak nie jest to to samo, gdyż fotografia reklamowa to szersze pojęcie, które obejmuje również koncepcję, pomysł na pokazanie produktu w pewnym środowisku - np na planie z modelką czy w relacji do innych produktów. Jak ważna i trudna to dziedzina łatwo sobie wyobrazić, gdyż jedno zdjęcie ma nie tylko zaprezentować produkt z jak najlepszej strony, ale też jak najwięcej o nim powiedzieć, a dokładnie o korzyściach płynących z posiadania i używania produktu.
Fotografia produktowa natomiast to - jak ja to mówię - portret produktu. Ma za zadanie tak zaprezentować przedmiot, aby ten wyglądał jak najkorzystniej, ba - wręcz lepiej niż na żywo. Jednak, o ile fotografii reklamowej nadaje się rangę ważnej, zatrudnia się genialnych fotografów, modelki, cały sztab ludzi - oświetleniowców, makijażystów czy ludzi od reklamy tak fotografii produktowej rzadko poświęca się aż tyle zaangażowania. Wystarczy wpisać w google hasło np. kubek i kliknąć w grafiki, aby przekonać się, że fotografia produktowa traktowana jest po macoszemu. Mało kto zdaje sobie sprawę jak trudna jest to dziedzina fotografii. Również sami zleceniodawcy czy producenci często nie są tego świadomi. Niestety czasem nawet i sam fotograf bardzo pobieżnie podchodzi do tego tematu, nie zadając sobie trudu prawidłowego i atrakcyjnego sfotografowania zleconych produktów. I tak brniemy w bylejakość, a co za tym idzie często w niską cenę.

A dobra fotografia produktowa tylko jednego produktu może zająć nawet 1,5 h. Nawet jak zdjęcie zajmuje 5 min, to "wyszparowanie" zdjęcia, wycięcie do białego tła, usunięcie wad produktu zajmuje już całe wieki. I mówię tu o produkcie łatwym do sfotografowania jak np obuwie. Bywa też, że wykonanie jednego dobrego zdjęcia zajmuje kilka godzin.

Chciałam Wam pokazać jak wygląda fotografia przed photoshopem i po jako gotowe zdjęcie dla klienta. Oczywiście w przydkładowym zdjęciu mogłam użyć tła jednolitego, dodatkowo je oświetlić, ale po co skoro pantofelek i tak zostanie wyszparowany, czyli wcięty do białego tła, a transparentny nie jest. Należy pamiętać przy tym, żeby użyć tła białego, nie żadnego innego, gdyż będzie ono widoczne na krawędziach przedmiotu.
Jako przykład posłużył mi but, który kupiłam na wyprzedaży - jako ostatnia para po licznych mierzeniach - but przepiękny, seksowny i mega wygodny! Najładniejszy ;) Tworzywo to eko zamsz. Przed obiektywem aparatu nawet najdrobniejsze skazy stają się dużymi wadami  ;) Obróbka tego zdjęcia zajęła mi 1,5 h. Do oświetlenia tego zdjęcia posłużyły mi dwie lampy błyskowe z softboksami prostokątnymi.

Fotografia produktowa. Zdjęcie kobiecego buta przed photoshopem. Autor Klaudia Fąferek-Jaworska Twój fotograf

A tu gotowa fotografia:

Fotografia produktowa. Zdjęcie kobiecego buta po photoshopie. Autor Klaudia Fąferek-Jaworska Twój fotograf

Fotografia produktowa jest dziedziną wymagającą, ale bardzo wdzięczną. I powinna być traktowana z należytym szacunkiem zarówno przez zleceniodawców (naciskających na jak najniższe ceny) jak i fotografów, którzy biorą się za tą usługę bez odpowiedniego warsztatu i doświadczenia. Ambitnym zaś fotografom daje duże pole do popisu :)

3 komentarze:

  1. "Fotografia produktowa jest dziedziną wymagającą, ale bardzo wdzięczną" - nic dodać, nic ująć! Nie da się ukryć, że wykonanie dobrych packshotów wymaga wprawy i dopracowania warsztatu, ale moim zdaniem warto poćwiczyć, bo w dłuższej perspektywie zdjęcia produktowe to po prostu niezłe źródło zarobku dla fotografa. Pod warunkiem oczywiście, że - jak napisałaś - przestrzega się pewnych standardów ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że każdy właściciel sklepu Internetowego musi opanować fotografię produktową - lub przynajmniej jeden z pracowników musi się na tym znać. Przy wielu tysiącach wystawionych produktów w sklepie nie sposób z każdym z nich iść do zawodowego fotografa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fotografia produktowa cieszy się obecnie bardzo dużą popularnością :) Jednakże nie każdy jest w stanie zrobić dobre zdjęcie produktu. Jest to o wiele trudniejsze niż by się mogło wydawać.

    OdpowiedzUsuń