Złośliwe prawa Murphy’ego w fotografii
48 wrednych praw, które mają to do siebie, że przyklejają się do człowieka niezależnie od szerokości geograficznej na której mieszka, statusu społecznego, wyznania, czy koloru skóry :)
FOTOGRAFICZNE PRAWA
MURPHY’EGO
1.
Nie jesteś Anselem Adamsem.
2.
Avedonem też nie
jesteś.
3.
Nawet jeśli sesja pójdzie dobrze, to na pewno zgubisz
kartę. Albo schrzanią film w labie.
4.
Asystenci są
niezbędni. Można się na nich wydzierać.
5.
Pogoda nigdy nie będzie taka, jaka być powinna.
6.
Jeśli coś działa
przed sesją, to w jej trakcie już nie będzie.
7.
Świeży i niedoświadczony fotograf zawsze zgarnie
wszystkie laury na konkursach.
8.
Ty nie.
9.
Fotografia przyrody w pigułce? Zwierzęta są gotowe, Ty
nie.
10.
To samo dotyczy
fotografowania dzieci.
11.
Lampa błyskowa nie wypali dokładnie wtedy, kiedy
będziesz tego najbardziej potrzebować.
12.
Z dekielkiem od
obiektywu związana jest ta sama zasada, która dotyczy spadających kromek chleba
posmarowanych masłem.
13.
Muszki i inne owady zgromadzą się wokół aparatu
dokładnie wtedy, gdy będziesz zmieniać obiektyw.
14.
Obiektywy są wprost
proporcjonalnie przyciągane przez twarde podłoże. Im droższy obiektyw, tym
większe przyciąganie.
15.
Im bardziej chcesz zrobić dobre zdjęcie, tym gorzej Ci
ono wyjdzie.
16.
Im ważniejszy
projekt, tym słabsze rezultaty.
17.
Jeśli do zdjęcia potrzebujesz szerokiego kąta, to na
bagnecie masz teleobiektyw.
18.
Jeśli znajdziesz
piękny krajobraz, to nie uda Ci się go sfotografować bez przewodów
telekomunikacyjnych w kadrze.
19.
Statywu nigdy nie potrzebujesz, jeśli masz go przy
sobie.
20.
Najpiękniejsze
tęcze i zachody Słońca zauważasz jadąc autostradą.
21.
Jeśli nie pamiętasz, gdzie zostawiłeś kartę pamięci,
to sprawdź w domu.
22.
Jeśli coś jest
głupie, ale działa, to wcale nie jest głupie.
23.
Każda akcja wywołuje krytykę.
24.
Każda prośba
wystosowana do pracowników labu fotograficznego zostanie zignorowana.
25.
Zawsze da się rozwiązać problem. Problem leży w tym,
że rozwiązanie zazwyczaj nie działa.
26.
Nigdy nie mów
fotoedytorowi, że nie masz nic do roboty.
27.
Żaden fotoreporter nie jest dobrze ubrany.
28.
Dobrze ubrany
fotograf nie jest fotoreporterem.
29.
Profesjonaliści są przewidywalni.
30.
Świat pełen jest
nieprzewidywalnych amatorów.
31.
Kiedy amator przestanie być nieprzewidywalny, stanie
się profesjonalistą.
32.
Liczba rys na negatywie jest wprost proporcjonalna do
wartości ujęcia.
33.
Każdy
statyw jest za ciężki, by go nosić i za lekki by go używać.
34.
Każdy motyw daje się najciekawiej skadrować poza zakresem
zooma.
35.
W
trakcie ciągłego przesuwu filmu najciekawsze ujęcia następują między ekspozycjami
poszczególnych klatek.
36.
Mając w torbie n filtrów, ten aktualnie niezbędny jest
zawsze najgłębiej.
37.
Liczba
automatyk w aparacie jest odwrotnie proporcjonalna do zapotrzebowania na nie.
38.
Ilekroć musimy otworzyć kasetkę, zawsze mamy do czynienia
z kasetkami
nierozbieralnymi.
39.
Żarówki
fotograficzne nie przepalają się tak długo, dopóki mamy ich zapas.
40.
Temperatura wywoływacza tym bardziej różni się od
zalecanej, im bardziej zależy nam na zdjęciach.
41.
Jeśli
zaczniesz używać niskoczułego filmu przy dobrej pogodzie, niebo zajdzie
chmurami i zacznie padać zanim zrobisz połowę rolki filmu.
42.
I odwrotnie, gdy używasz filmu wysokoczułego, słonce
szybko wyjdzie zza chmur.
43.
Na
zdjęciach grupowych zawsze jest ktoś z zamkniętymi oczami.
44.
Raz lub dwa razy w życiu każdy fotograf zapomni sprawdzić,
czy założył dobry film.
45.
Z
reguły na tym filmie znajdą się najlepsze zdjęcia, jakie kiedykolwiek zrobił.
46.
Wnętrza kościołów są zawsze ciemniejsze, niż to się
wydaje.
47.
Im
ciemniej jest w kościele, tym mniejsza szansa, że pozwolą Ci w nim używać lampy
błyskowej.
48.
Ludzie, którzy nie fotografują lubią zwiedzać szybko i nie
rozumieją tego, że ty idziesz wolniej szukając tematu do zdjęcia. Nie rozumieją
także, że możesz być mniej zainteresowany dotarciem do celu.
Teraz już wiem co mnie może czekać wybierając się w plener ;-)
OdpowiedzUsuń